lördag 16 maj 2009

9 maj – Te, kaffe och bambu, Thailand

Vi körde långt norrut, till byn Mae Aw. Där bodde det bara kineser som flydde från Kina när kommunisterna tog över för 60 år sedan. På kullarna runt omkring odlas kinesiskt te.
Men mamma var mer sugen på kaffe, så vi körde till en by där det odlas kaffe i stället. En trevlig man visade oss hur det går till att framställa kaffe. Vi kunde se kaffebären på busken, plockning, skalning, soltorkning, rostning och malning. Jag blev nästan lite sugen på kaffe efter att ha sett hur det går till, men jag ångrade mig när jag luktade i koppen. Mest en dryck för vuxna tror jag!
På bilden håller jag upp ljusa, soltorkade kaffebönor och mörka, rostade kaffebönor.
På kaffestället växte de största bambustrån jag sett. De var 30-40 meter höga och kallas för Jättebambu. Häftigt!
Kafferepshälsningar från Temba

Inga kommentarer: