lördag 16 maj 2009

8-9 maj – Långhalsfolket, Thailand

När jag hörde att vi skulle hälsa på ett folk med långa halsar trodde jag att pappa skojade. Men när vi till slut kom fram till den lilla byn kunde jag se något mycket underligt. Kvinnorna har en tjock metallspiral runt halsen, och de ser verkligen ut att ha långa halsar!
Den här folkstammen heter Padaung och folket i de två byar vi besökte har flytt från Burma. Redan när flickorna fyller fem år börjar de bära halsspiralen av mässing. Då väger den omkring ett kilo. De har spiralen på sig hela livet. De sover med den också. Jag tror bara de tar av den när de ska byta till en längre modell i takt med att de växer. På vuxna kvinnor väger halsspiralen minst fem kilo. Prova att hänga fem kilo runt halsen. Det är minsann hemskt tungt!
En annan folkgrupp i närheten hade jättestora ringar i öronen. De töjde ut öronsnibbarna och satte gradvis större ringar i hålen. Det verkade inte så skönt.
Jag testade ett armborst i en långhalsby, men pappa blev nervös av den. Jag köpte en stor pilbåge i stället!
Korthalsade hälsningar från Temba





Inga kommentarer: