onsdag 6 maj 2009

1-2 maj – Flytande marknaden, Thailand

Tio mil sydväst om Bangkok finns ett område där folk bor vid kanaler i stället för vid gator. De använder kanoter i stället för cyklar eller bilar. Här paddlade vi runt med kanot och tittade på hur folk lever, lagar mat, tvättar, badar.
Allt sker vid kanalerna. Kvinnor flyter fram i sina restaurangkanoter och säljer vårrullar och nudlar. En pojke erbjuder kokosnötter. En flicka har kanoten full med frukt. En gammal gumma säljer grönsaker. Det var verkligen jättefint och stillsamt.
En bit bort började området för turisterna. Där blev det trångt. Många turister åkte bullrig motorbåt i stället för tyst kanot. Plötsligt började det säljas souvenirer i stället för grönsaker. Försäljarna ropade ”ten baht!” (tio thailändska pengar). De uttalar det ”tenba”, så jag trodde hela tiden att de ropade på mig!
Vi gillade de lugnare områdena bättre. Det är konstigt att turister genom att komma till en vacker plats gör att den blir ful och bullrig. Så borde det ju inte vara. Då förstörs ju alla vackra platser till slut.
Lugna paddelhälsningar från Temba

3 kommentarer:

Lisbeth R sa...

Hej Temba!
Som vanligt var det jättetrevligt att läsa vad du (och pappa) skrivit och att se de fina bilderna. Den här gången tänkte jag mycket på allt viktigt du lär dig! Jag menar t.ex. det du skriver om att man ska vara rädd om miljön och inte förstöra den med en massa onödiga prylar osv. Och att du förstår att krig inte är något spännande utan något förfärligt. Människor som är vänner krigar inte.
Det här och mycket annat som du är med dig, hoppas jag du kommer att tänka på hela livet!
Kram,
Farmor Lisbeth

Linnea sa...

Hej Temba!

Jag heter Linnea, är 33 år gammal, och har hittat din blogg via barnhemmet Sofia i Nepal. Vilken fantastisk resa ni gör hela familjen, det verkar oerhört spännnade! Jag själv skall åka till Indien och Nepal i höst (bara 4 veckor, men ändå), så det har varit toppen att läsa om era äventyr där. Frågan är om jag är lika modig som du och vågar fallskärmsflyga... Hoppas det är OK att jag följer din blogg vidare nu när du är i norra Thailand, där var jag nämligen i höstas.

hälsar Linnea

Ringdahl family sa...

Linnea:
Oj, vad roligt att du har hittat min blogg & gillar att foelja mina aeventyr. Klart att du ska fortsaetta laesa :-) !!!! Ha en bra resa till Indien och Nepal.