lördag 16 maj 2009

12-15 maj – Chiang Rai, Thailand

Vi vilar upp oss lite i Chiang Rai. Det har varit ett hårt tempo under de senaste veckorna.
Nu samlar vi nya krafter inför vår körning till Laos.


På kvällsmarknaden äter vi god mat. Det blir friterade räkor, kycklingspett, pommes frites och nudelsoppa.
Men vi undviker ståndet som säljer larver, flugor och andra stekta insekter. Örk!
Jag har köpt ett superbra flygplan. Man kastar det och så kommer det tillbaka som en boomerang. Jag tror att jag ska köpa med mig flera stycken hem till Sverige. Tinna gillar att gå på marknaden och klä ut sig!
Vi hittade ett svenskt bageri i stan. Där festade vi loss på kanelbullar och svenska småkakor. När Tinna smakade kanelbullen sa hon: ”Det är ju såna som jag brukar äta hos farmor!”
En dag besökte vi ett svenskt barnhem där det bor 57 föräldralösa barn. De äldre barnen tillverkade konstgjorda blommor. Det såg jättepilligt ut. Jag tycker att det är bra med barnhem. Var skulle barnen annars bli av när de inte har föräldrar? Du kan läsa mer om barnhemmet på www.baanchivitmai.com
Vi tältar vid floden Mae Nam Kok. Vår närmsta granne är en geckoödla som underhåller oss med sitt starka läte: ”Gecko!”. Men när cikadorna sätter igång på full volym hör vi knappt geckoödlan längre. Fast vi sover gott ändå, trots alla exotiska ljud.

Annars är det vanligaste ljudet hos oss när Atlas ropar ”Manau!”. Det betyder att han vill ha något. Han har börjat prata och kan säga många ord. Nu börjar han sätta ihop ord i par också (”kolla ödla!”). Han är så söt! Fast Temba tycker han är svårt att säga, så han kallar mig för Bomba!
Geckohälsningar från ”Bomba”

1 kommentar:

Lisbeth R sa...

Hej Temba!
Så mycket du lär dig och så kloka tankar du har! T.ex. om hur fattiga människor har det, om hur barn som inte har några föräldrar måste klara sig, om massor av spännande djur (fast jag är glad att du inte äter de läskiga insekterna), om vad stalagmiter och stalaktiter är och att du faktiskt har sett sådana, om människor som måste fly från sina hem och en massa annat, både roligt och hemskt.
Sedan blir jag också glad över att du verkar vara en sådan fin storebror, särskilt för Atlas. Jag förstår att du är hans store idol och att han lär sig mycket av dig.
Jag längtar efter er!
Glöm inte gratulera mamma på Mors dag söndag 24 maj!
Kram,
Farmor Lisbeth