lördag 30 maj 2009

26-29 maj – Hmong och vattenfall, Laos

Vi körde genom vackra bergsområden där Hmong-folket bor. I en by satt en man och spelade på en fin bambuflöjt med sex pipor.
Det springer runt barn överallt. De som är för små för att gå blir ofta burna av andra barn. Bebisarna har traditionella mössor med färggranna bollar på.
Mitt på dagen är det verkligen varmt, ungefär 35 grader i skuggan. Klockan tolv på dagen står solen precis rakt ovanför huvudet på mig, i zenit. Min skugga är pytteliten. Folk sitter mest och vilar sig. Man måste dricka mycket eftersom man svettas en massa hela tiden, även om man är helt stilla. Det tycker jag är konstigt. Pappa säger att det är för att luften är så fuktig. Nästan 100% luftfuktighet.
Vi kom till ett fint vattenfall. Nedanför fallet fanns det ställen där man kunde bada. Perfekt med lite svalka i värmen! Någon hade knutit fast ett långt rep i ett träd. Jag klättrade upp i trädet, svingade mig ut och släppte taget. Plums ner i det turkosa, klara, kalla vattnet! Det var hur kul som helst!
Vattenfallshälsningar från Temba

Inga kommentarer: