torsdag 29 januari 2009

Januari 2009 – Skolan

Jag fick vårterminens skolböcker av farmor när hon kom till Goa.
Matematiken är rolig. Jag gillar multiplikation och har kommit till sidan 28 i Matteplaneten.
Förra veckan läste jag ”Lassemajas Detektivbyrå – Kyrkomysteriet”. Nu läser jag ”Daniel ensam i Paris”.

Jag saknar mina klasskamrater ibland. På postkontoret i Goa fanns det ett tjockt kuvert med brev från klassen. I breven fanns det frågor som jag ska försöka svara på nu.

F: Hur mår du? Har du roligt? Är det kul att resa runt?
S: Jag mår jättebra och har väldigt roligt på resan. Ibland längtar jag hem, men för det mesta är det bara kul att vara ute på långresa.

F: Gillar du att vara i Indien?
S: Ja, jag gillar Indien – alla starka färger; den goda maten (om den inte är för stark) – särskilt naanbrödet med kokosflingor och socker; människorna som är väldigt snälla och nyfikna på mig och mina syskon; alla häftiga ställen vi varit på; och så att kunna bada i det varma havet flera timmar åt gången!

F: Hur många mil har ni kört? Vilket land kommer ni till efter Indien?
S: Vi har snart kört 4000 mil. Det blir ett helt varv runt jorden! Om en vecka ungefär kommer vi till Nepal. Det ska bli spännande!

F: Hur kommer du ihåg allt du varit med om?
S: Jag skriver dagbok och tar många kort med min kamera. Och så skriver jag ju den här bloggen förstås!

F:Hur hinner du med allt skolarbete samtidigt som du reser?
S: Jag håller på med mitt skolarbete varje dag, även på helger och lov. Oftast gör jag mina läxor på förmiddagen i bilen när vi kör. Det brukar bli en timme läsning och en timme matematik. På eftermiddagen skriver jag och ritar i min dagbok en stund.

Skrivkrampshälsningar från Temba

Inga kommentarer: