fredag 30 januari 2009

20-22 januari – Grottempel i Ellora & Ajanta, Indien

Vi körde genom många bomullsfält. Folk höll på att skörda, och bomullen samlades i stora berg som såg ut som snö. Jag blev sugen på att åka skidor fastän det är 30 grader varmt här. Vi plockade några bomullstussar. Atlas älskar att känna på den lena bomullen.
Ungefär mitt i Indien finns det två ställen, Ellora och Ajanta, där människor har huggit ut stora grottempel till sina gudar. De äldsta templen byggdes för 2200 år sedan. Vi besökte båda ställena. Det var vi inte ensamma om. En stor del av Indien var också där. De tog fler foton av oss än av grottorna tror jag.
Det fanns fladdermöss i grottorna. Hundratals! Jag kunde se hur de hängde upp och ned i taket i grottornas mörka vrår. De pep och flög ibland en sväng. Häftigt!
Många av de äldsta grottorna var buddhistiska. Stora Buddhafigurer var uthuggna ur berget. Jag försöker förstå alla dessa religioner, men det är inte så lätt.

Jag hittade en riktig bergskristall när vi tältade. Det såg ut som en stenklump, men när jag knackade sönder den såg jag kristaller inne i stenen. Vi köpte också flera fina kristallstenar. Jag ska visa dem för mina kompisar när jag kommer hem.
Fladdermushälsningar från Temba

Inga kommentarer: