måndag 5 januari 2009

7-10 december – Pushkar och Jodhpur, Indien

I Pushkar finns hundratals hindutempel och en helig sjö. Men det är lite konstigt att sjön mest liknar en smutsig pöl och att det överallt går runt tiggare som låtsas vara munkar. Det är svårt att förstå hur olika religioner fungerar. Vi stannade inte så länge i Pushkar eftersom Disa blivit magsjuk. Men vi fick i alla fall uppleva hur det låter när man tältar intill fyra indiska bröllop som alla försöker överrösta varandra.
I Jodhpur fick vi tälta intill ett jättefint hotell som hade pool! Vi stannade några dagar och vilade upp oss tills Disa hade tillfrisknat. Jag lekte med en jättesöt hundvalp på hotellet. Där fanns också en påfågel som gick och pickade upp smulorna efter vår frukost.
En dag åkte jag med mamma och tittade på det enorma fortet Meheranghar som ligger på en 125 meter hög klippa mitt i stan. Det bor faktiskt fortfarande en riktig maharaja i fortet! Utsikten över Jodhpur, som kallas för den blå staden, var jättefin.
Men höjdpunkten den här dagen var när vi gick till en man som kunde spå framtiden genom att titta på och ”läsa” i ens handflata. Det tyckte jag var himla häftigt. Det verkade nästan som han kände mig och mamma sedan tidigare.

Spåmanshälsningar från Temba

Inga kommentarer: