torsdag 2 juli 2009

25 juni – Siem Reap, Kambodja

Efter våra insektsäventyr fortsatte vi mot nordväst. Vi såg många imponerande mopedtransporter längs vägen.
Ett sjukt barn som åkte med droppställning.
En hundrakilosgris på rygg.
Ett stiligt vitrinskåp.
Och en blommig tant på en höstack.
Staden Siem Reap ligger vid den kända tempelstaden Angkor. Här har vi hittat ett trevligt ställe där vi kan ta det lugnt ett par dagar innan vi ska se alla tempel. Poolen är formad som en fot. Den är fantastisk!
I en hantverksbutik fick jag träna på hur man flätar en liten korg av färgade blad från sockerpalmträdet. Det var ordentligt svårt, men till slut klarade jag det.
Mamma och pappa vill alltid äta lokal mat, så vi gick till en restaurang som hade kambodjansk meny. Vi beställde in sallader gjorda på lotusblomrötter och bananblommor. Och nog slank det in en portion stekta grodor också! Först tänkte jag ”hjälp!”. Men sen tog jag chansen och smakade. Det var faktiskt riktigt gott!
Gusten Grodslukarhälsningar från Temba

1 kommentar:

Lisbeth R sa...

Hej Temba!
Jag gillar verkligen fotot där Atlas knuffar dig och du gör ett akrobathopp ner i poolen som liknar en fot!
Jag gläder mig så åt att ni snart är tillbaka i Malmö. Men lova mig att inte cykla som de tokstollar jag ser på foton (fast mest var det ju mopeder).
Vi måste ta långa stunder när du berätta mer om alla roliga äventyr ni varit med om. Disa och Tinna får så klart också berätta. Det var tur att ni inte blev fast vid någon landsgräns och kanske skulle bli tvungna att stanna där jättelänge. Men nu hoppas jag att ni stannar jättelänge i Sverige!
Många längtanskramar från
Farmor Lisbeth
Stina och Albin hälsar.