tisdag 10 februari 2009

5-6 februari – Tansen, Nepal

Nepal är det 30:e landet på vår resa. När jag tänker på Nepal ser jag höga berg framför mig. Vi tältade på toppen av ett 1600 meter högt berg ovanför staden Tansen i Nepal. Så små berg kallas ”kulle” i Nepal. När vi klev ut ur tältet på morgonen visade pappa mig att man kunde se jättehöga bergstoppar vid horisonten. Några av bergen var: Dhaulagiri (8167 möh), Nilgiri (7061m), Tilicho (7132m), Annapurna I (8091m), Machapuchhe (6997m), Annapurna III (7555m), Annapurna IV (7525m) och Annapurna II (7937m). Det verkar lite konstigt att Sveriges högsta berg bara är en bit över 2000 meter. Men ännu konstigare är att Danmarks högsta berg bara är ungefär 200 meter högt! Vad skulle man kalla det i Nepal? En hög? Ett gupp? En sten?
Vi promenerade runt i Tansen. Kvinnorna bär tunga korgar på ryggen. Fast de har inga remmar över axlarna. Hela tyngden bär de med hjälp av en rem över pannan. Det verkar jobbigt!
Jag blev klippt i en enkel frisersalong. Det blev stor publik! Jag tror inte att de klipper så många blonda barn i Tansen. Efter en kvart var det klart. Jag blev till och med rakad med vasst rakblad i nacken och på polisongerna. Priset var 20 nepalesiska rupier. Det är två svenska kronor. Jag gav den snälle frisören 50 rupier och sa att han fick behålla växeln. Han blev glad och förde ihop händerna i en hälsning till mig. Nepaleserna är verkligen artiga och snälla!
Ett gäng killar spelade cricket nära vårt tält på ”kullen”. Jag fick vara med och spela. Det funkar ungefär som brännboll. Men sen gick bollen sönder. Då plockade jag fram min fotboll och så spelade vi fotboll en stund i stället. När det blev mörkt var killarna tvungna att gå hem. De var jättesnälla och vi tog ett gruppfoto innan de gick.
Snaggade bergshälsningar från Temba

Inga kommentarer: