tisdag 10 februari 2009

30-31 januari – Tigersafari, Indien

När vi skulle lämna Khajuraho hittade vi en liten skorpion under en sten. Det var lite läskigt. Skorpioner kan ha farligt gift i taggen på stjärten. Pappa dödade skorpionen så att den inte skulle sticka Atlas.

Vi körde till nationalparken Bandhavgarh. Det var i det här området som Djungelboken utspelade sig. Jag fantiserade om hur det skulle ha varit att leva med djuren som Mowgli gjorde. Vi lyckades få tillstånd att köra på safari med vår egen bil. Det fanns många antiloper, apor och påfåglar.
Jag ville se en tiger! Jag spanade allt vad jag kunde men fick inte syn på någon tiger. Till slut sa guiden, som satt i vår bil, att tiden var ute. Vi var tvungna att köra ut ur nationalparken. Just när vi var på väg ut såg vi en stor tigerhona som kom gående genom buskagen. Wow! Jag blev så upphetsad att jag skrek TIGER!!! Det går inte att berätta hur häftigt det var! Tigern gick bara några meter från vår bil, men det började bli mörkt, så det var svårt att ta kort. Det är alldeles förfärligt att tigern är utrotningshotad. Jag kan inte förstå varför människorna utrotar så fina djur!
Randiga tigerhälsningar från Temba

Inga kommentarer: