söndag 5 oktober 2008

3-5 oktober – berget Ararat, Turkiet

En kväll berättade pappa en saga från bibeln. Den handlade om Noak och att han räddade människor och djur från hemska översvämningar genom att bygga en stor båt. Det sägs att hans båt, arken, landade på berget Ararat. Det är Turkiets högsta berg, över 5100 meter högt. Toppen är täckt av snö. Vi kunde se berget från tältet när vi vaknade. Det var häftigt. Jag undrar om Noak fanns och varför det blev en sådan översvämning och hur stor arken var.

Nu vilar vi ut ett par dagar i staden Dogubayazit som ligger nära gränsen till Iran. Jag leker med en kurdisk kille om heter Yassim. På måndag fortsätter äventyret i Iran. Det ska bli kul tycker jag. Men mamma tycker inte om att behöva klä sig på iranskt vis.

Det går bra med skolarbetet. Varje dag räknar jag matematik, läser bok och skriver dagbok.
I Matteplaneten har jag hunnit till sidan 54.
Läsningen går bra och det är roligt att läsa spännande böcker. Jag gillade verkligen LasseMajas Detektivbyrå – Mumiemysteriet. Den läste jag färdigt förra veckan. Den här veckan läser jag Den Stora Smällen.

Höga bergshälsningar från Temba

Inga kommentarer: