lördag 18 oktober 2008

15-18 oktober – Esfahan, Iran

Esfahan är en mysig stad. Här lyxar vi till det och bor på hotell. Det är första gången vi gör det sedan vi var i Berlin i april. Annars sover vi alltid i tält.
Vi går runt på stan och tittar på olika saker. Vi har varit inne i stora moskéer och palats. Vi har vandrat på gamla fina broar över floden och tittat på skakande minareter. Vi har varit inne i en armenisk kyrka som var helt målad på insidan och där man kunde titta på världens minsta bok i museet.

Det är varmt och skönt – då smakar det extra smaskens med en mjukglass! Jag tycker verkligen synd om kvinnorna i det här landet. De måste ha mycket kläder på sig och det måste vara jättesvettigt. De flesta har på sig svart chador. Chador betyder tält, och det ser verkligen ut som ett svart tält. Bara ansiktet och fötterna syns. Männen får klä sig hur de vill. Det tycker jag är orättvist.

Vi blir fotograferade av alla överallt. Jag tror jag är med på minst hundra kort varje dag. Men människorna i Iran är mycket snälla, så vi ställer gärna upp på kort.

Vi har gått mycket i basaren här i Esfahan. Jag har köpt ett seriealbum med Tintin på persiska. I Iran pratar man persiska och det ser ut som krumelurer när de skriver. Och de skriver från höger till vänster. Det gör att de vänder bladen i en bok på andra hållet jämfört med hur vi gör det i Sverige. Det ska jag visa med mitt Tintinalbum när jag kommer hem.
Jag köpte också en Rubiks kub som mamma och pappa sa att de gillat när de var mindre. Nu sitter vi på kvällarna och kämpar med kuben. Det är svårt men jättekul!

Förra veckan läste jag en bok som heter Daniel tar flyget. Den handlade om en nioårig pojke som tar flyget själv till London för att överraska sin pappa. Det var en bra bok! Den här veckan läser jag LasseMajas detektivbyrå – Tågmysteriet.

Skakiga minarethälsningar från Temba

Inga kommentarer: