måndag 27 oktober 2008

23-25 oktober – Kalutsöknen, Iran

Vi körde ut i den stora Kalutsöknen nordost om staden Kerman. Det sägs att det är en av jordens varmaste platser. På sommaren kan det bli 65 grader varmt här. Vi hade som mest 37 grader. Det är precis lika varmt som kroppens temperatur.

I den här öknen sticker det upp höga kullar ur sanden. Det ser ut som att en jätte har byggt tusentals sandslott! Vi klättrade upp på sandslott som var över 20 meter höga. Sen kunde man liksom glida ner. Det var jättekul!

På ett ställe såg det ut som att det fanns en sjö lite längre bort. Men det var bara inbillning. Jag fick lära mig att det kallas för en hägring. Men inbillning var det minsann inte när jag fick Yatzy på första slaget lite senare på dagen!

När vi var på väg till en fin plats för att slå läger blev sanden väldigt djup. Hjulen grävde ner sig och bilen fastnade. Då jublade vi barn och skrek ”Yippee!”. Äntligen fick vi använda spaden och sandstegarna. Alla hjälptes åt att gräva bort sanden. Det var svettigt. Sen la vi sandstegarna framför hjulen och pappa gasade på. Men efter bara tio meter satt bilen fast igen. Fast efter andra försöket kom vi loss och kunde vi fortsätta köra.

Jag gillar verkligen att tälta i öknen. När det blev mörkt låg vi på rygg i sanden och tittade på stjärnhimlen. I öknen ser man jättemånga stjärnor, och Vintergatan ser ut som ett vitt moln tvärs över himlen. Jag kan känna igen Karlavagnen, men jag vill gärna lära mig fler stjärnbilder. Jag undrar vem som kom på alla stjärnbilder.

Ökenhälsningar från Temba

Inga kommentarer: