onsdag 1 april 2009

25-31 mars – Kuala Lumpur, Malaysia

Nu har vi kommit till en helt annorlunda värld! Malaysia verkar mycket rikare än Indien. Kuala Lumpur är en modern stad med skyskrapor, stora affärer och moderna bilar.
Det bor många olika människor i Kuala Lumpur. Ursprungsbefolkningen är malajer. De är muslimer. Men det bor också många indier, kineser och västerlänningar här. Vi ser många turister och har träffat flera svenskar. Det var länge sedan!
Under tiden som vi väntar på att bilen ska komma fram utforskar vi stan. Vi promenerar mycket, men det är svettigt när solen gassar och det är över 30 grader varmt!
Efter en stund ute i hettan är det skönt att komma in i luftkonditionering och dricka något svalkande.
Ibland kommer det en rejäl åskskur. Det är första gången vi upplever regn sedan vi var i Pakistan i början av november! När första skyfallet kom blev vi barn så glada att vi sprang runt och blev alldeles tokblöta!
Maten är annorlunda här mot vad vi är vana vid. De flesta restauranger verkar servera kinesisk mat. Nästan alla rätter innehåller kött. Det känns lite konstigt. I Indien var nästan all mat vegetarisk, så vi är inte vana att äta kött längre.
Vi åt sushi för första gången sedan vi lämnade Sverige. Sushibitarna kom åkande på ett löpande band. Mums!
Vi var och kollade på världens näst högsta byggnader – Petronas tvillingtorn. De är 500 meter höga och ser väldigt häftiga ut när de är upplysta på kvällen. Turning Torso i Malmö känns inte längre så högt kan man säga…
Det finns en jättestor lekplats och barnbassänger i parken utanför tvillingtornen. Perfekt för oss barn!
I China Town kollade vi på kinesaffärer och kikade in i några kinesiska tempel. Taoismen är ännu en i raden av religioner som vi ska försöka förstå. Det verkar ha något att göra med röda rislampor, gubbstatyer med långa mustascher, slingrande drakar, kinesiska skrivtecken och jättemycket rökelse.
Vi bor på ett vandrarhem och jag försöker hinna med mitt skolarbete varje dag. Jag har snart läst ut alla böcker jag lånat från skolbiblioteket. De senaste böckerna jag läst är: Hubert och Klädtjuvarna; Fotbollsmysteriet; Edvin och Tokiga Moster Gittan; Mårten Blom Flyger i Luften. Just nu håller jag på med boken “Om jag bara inte råkat göra pappa till astronaut”.
I Matteplaneten är jag på sidan 80. Jag har börjat lite med division.

Skyskrapiga hälsningar från Temba

Inga kommentarer: