måndag 22 september 2008

18-20 september – Kappadokien (del 1), Turkiet

Vi såg en sköldpadda korsa vägen och stannade för att lyfta bort den från vägen. Då drog sköldpaddan in huvudet under skalet. Tyckte väl att vi verkade stora och farliga. Precis när vi flyttat den kom en stor lastbil. Sköldpaddan skulle ha dött om vi inte flyttat den!

Nu har vi kommit till ett väldigt annorlunda ställe. Det ser ut som i en saga. I Kappadokien har det varit många vulkanutbrott för länge sedan. Den stelnade askan från vulkanutbrotten har av regn och vind formats till klippor som ser underliga ut. Och sen har människor grävt grottor i dessa klippor och använt som hus, förråd, stall eller kyrkor. Vi kallar det för svampklippor, eller smurfhus.
Här klättrar vi runt och utforskar grottor med ficklampa och kamera. Det är jättekul, men man får se upp så att man inte trillar ner i ett hål! En av Stjärnornas Krig-filmerna spelades in här också. Nu vill jag verkligen se den filmer för att kolla om jag känner igen mig!
I vissa byar vi varit i används grottorna fortfarande av människorna. Alla är väldigt snälla och gästfria och ger oss barn frukt och andra godsaker.
Smurfhälsningar från Temba

1 kommentar:

Lisbeth R sa...

Hej Temba!
Det var så roligt att läsa på din blogg om allt spännande ni er med med och alla intressanta människor ni träffar på. Nästan roligast var ändå sköldpaddan som ni räddade och som du bär på bilden. Det var också väldigt fina bilder när du simmade och dök. Jag har också läst och sett alla bilderna på pappas blogg. På en bild är det bara du som inte finns med så jag tror att det är du som fotograferade. Bra! Så fick jag också se alla de andra i familjen och du vet ju att jag längtar efter er. Men vi ses i Indien. Jag såg att det finns en bok om Goa och den ska jag försöka köpa i nästa vecka.
Många kramar till er alla från
Farmor Lisbeth