torsdag 25 augusti 2011

Marockoäventyr del 2

Vi tog en bilfärja från Tarifa i Spanien till Tanger i Marocko. Sen körde vi längs Atlantkusten till El-Jadida som är ett gammalt portugisiskt fort. Under fortet lagrade samlade man färskvatten som fartygen kunde hämta under sina upptäcktsresor för 500 år sedan.

Kusten är jättevacker. Många är ute och fiskar.

I staden Essaouira gick vi runt i gränderna och tittade på allt som såldes. I hamnen rensades dagens fångst och fiskmåsarna verkade ha det jättelyxigt!

Marrakesh är en gammal stad som är känd för sin intressanta marknad. Här fick vi mysa med ormar, titta på hur man bereder skinn, besöka palats och smaka en massa god mat. Svettigt värre när det är 37 grader varmt. Skönt att det fanns en pool på campingen!

Vi körde över Atlasbergen. Atlas var mycket nöjd och förklarade att alla berg och varenda sten var hans.

Sen kom vi till öknen och det blev väldigt varmt!

Vägen tog slut och vi körde rakt ut i ökensanden. Vi träffade beduiner som levde mitt ute i öknen. Och vi såg döda kameler som inte kunnat överleva i den extrema hettan.

När vi kom fram till hundra meter höga sanddyner hade det blivit kväll. Plötsligt började det blåsa och en sandstorm närmade sig. Vår guide, Omar, hjälpte oss att hitta ett övergivet beduintält där vi kunde söka skydd.

Efter några timmar slutade det blåsa. Nu var det ”bara” 43 grader varmt. Vi lade oss för att sova i tältet, med blöta lakan för att få lite svalka. Efter en stund var det svalare i tältet än utanför. Våra kroppar kylde ner luften i tältet. Det hade vi aldrig varit med om förut – det brukar ju vara varmare i tältet än utanför!

Dagen därpå var det vackert väder och vi barn gav oss ut på upptäcktsfärd bland sanddynerna.

Sen körde vi till några beduiner som lånade ut sina kameler så att vi kunde rida en tur. Det var jättekul!

Dags att lämna öknen. Vi körde norrut, över Atlasbergen igen, och kom till staden Fez. Där firade vi Disas åttaårsdag på ett ställe med vattenrutschkanor. En riktig höjdare! På kvällen åt vi kamelburgare!

Marockoäventyret avslutades med besök i städerna Meknes, Chefchaouen och Tetouan.

Vi hann också med en titt på de romerska ruinerna i Volubilis. Där övernattade vi utanför bonden CousCous lilla stuga och köpte fossiler och bergskristaller av honom.